BørnehaveSpejd1 - 2017

Heldagsbesøg af børnehave

Mødeprogram

Andet - Forberede og tænde bål - Husk at sætte skraldespande frem

Skal vedligeholdes hele tiden

Varighed: 0 minutter

Mødestart

Velkomst - Læg tasker i grupper Regler i Kagerup - bålstedet - søen - toilet - skov - maskiner - stammerne - husene. Ingen adgang. Skal holdes lukket Gennemgang af dagens program med de voksne

Varighed: 20 minutter

Aktivitet - Vi skal alle have vand

Varighed: 20 minutter

Aktivitet - Birkesaft

Varighed: 20 minutter

Aktivitet - Krible-krable fælde

Varighed: 25 minutter

Andet - Frokost - vi rister pølser/brød

Fri leg

Varighed: 30 minutter

Leg - Fri leg

Varighed: 30 minutter

Andet - Tur til rævebakken for storegruppen

Varighed: 75 minutter

Andet - Undersøge vandhullet

Varighed: 0 minutter

Andet - Slagte en høne

Alle børnene samles rundt om en stor pressening

Varighed: 30 minutter

Leg - Fri leg - tilberede pandekagedej

Varighed: 45 minutter

Andet - Stege pandekager / fri leg

Varighed: 45 minutter

Leg - Fri leg

Varighed: 30 minutter

Mødeafslutning

Pakke sammen

Varighed: 15 minutter

Aktiviteter

Blomsters vandtransport

Planter har brug for vand. Hvordan vandet kommer rundt i planten, kan du se ved at sætte hvide blomster ned i farvet vand

Vejledning

Tag en hvid blomst (anemone, tulipan, nellike, vintergæk el.lign) - helst en, der har behov for meget vand.

 

Sæt blomsten i vand tilsat blæk eller frugtfarve.

 

Vandet trækkes op i planten og fordeles ud i bladene.

 

I kan også eksperimentere ved at skære stilken op på langs og sætte halvdelen i et glas med en farve og den anden halvdel i et andet glas med en anden farve. F.eks. Rød i det ene glas og grøn i det andet. Hvad sker der så?

Materialer

Hvide blomster
Glas
Frugtfarve
Kniv

Refleksionsspørgsmål til lederen

  • Hvad har spejderne fået ud af aktiviteten?
  • Hvordan var din rolle som leder i aktiviteten?

Refleksionsspørgsmål til spejderne

  • Tog patruljen ansvar for aktiviteten? Både før (forberedelse), under (afvikling) og efter (oprydning)?
  • Hvis du skulle lave aktiviteten igen, er der så noget du ville gøre anderledes?

Birkesaft

Lav din eget saft fra birketræer

Vejledning

Om foråret stiger saften op i løvtræerne. I birketræer sker det så kraftigt, at man ligefrem kan tappe saften og bruge den til at drikke.

 

Aktiviteten er bedst af lave i marts og april måned.

 

Skær en fingertyk gren over og stik grenens ende ned i flasken (altså den der stadig sidder på træet) - jo tættere grenen er på stammen jo mere saft kan du regne med at få.

 

Bind flasken godt fast på grenen, så den ikke falder af. Nu vil saften dryppe ned i flasken. Når du har samlet nok, kan du køle det af og drikke det som en dejlig forfriskende drik på en varm forårsdag.

 

Du kan også koge saften ind til en tykflydende sirup - men pas på det ikke karamelliserer, for så ændrer smagen sig. Siruppen kan du bruge i stedet for sukker i theen eller over pandekager.

Materialer

Birketræ, hvor du kan og må skære en gren af

Dolk eller grensaks

Flaske

Sejlgarn

Refleksionsspørgsmål til lederen

  • Hvad har spejderne fået ud af aktiviteten?
  • Hvilke punkter i spejderloven passer til aktiviteten?

Refleksionsspørgsmål til spejderne

  • Hvad gjorde at det var en god aktivitet?
  • Hvilket af følgende ord synes du passer bedst til aktiviteten? Sjov, kammeratskab, udfordring, samarbejde, oplevelse, friluftsliv

Krybdyrsfælder

Spejderne lærer, hvilke forskellige kryb der findes i skoven og haven. Aktiviteten er en del af Krible Krable mærket under Familiespejdmærkerne.

Vejledning

Fortæl spejderne, at i dag skal I fange små dyr i en kartoffelfælde!

 

Hver spejder får en bagekartoffel, som de skærer over én gang. Derefter skærer de en rille på tværs af kartoflen, på den flade side.

 

Kartoflen samles igen med en elastik, og den lægges i skovbunden, så den er til at finde igen.

 

Hvis I lægger kartoflen ud i starten af jeres aktiviteter, kan I kigge til den igen lige inden I skal hjem, måske er der allerede kommet de første dyr. Ellers kigger I til dem igen, næste gang I mødes.

Materialer

  • Bagekartofler
  • Elastikker
  • Evt. opslagsbøger

Refleksionsspørgsmål til lederen

  • Hvad har spejderne fået ud af aktiviteten?

Refleksionsspørgsmål til spejderne

  • Hvad har du lært af denne aktivitet?