Mikroerne arbejder med natur, knob og klar dig selv

Hovedvægten i mødet ligger på læring om naturen. Tanken er, at mikrospejderne skal følge naturen året igennem. Dvs. på et møde om måneden kigger de på den samme plet i naturen og ser, hvad der er sket. De skal fortsætte med deres bord. De bliver ikke færdige, men hver spejder skal lave 1-2 besnøringer. De skal også lave handicapmad. Samlet forløb: Efter tilmelding skal de starte med at lave et bål, da de senere skal bruge et godt glødebål. Dernæst går de i skoven (f.eks. bag ved det gamle raftestativ) og undersøger naturen. Når de er færdige i skoven eller trætte, skal de have mulighed for leg. Tilbage på pladsen, skal der fyres på bålet, inden de laver besnøringer på bordet. De spiser varm mad kl. 1230/1240, som de forbereder på bålet.

Mødeprogram

Kl. 10:00 Mødestart

Spejderne melder til og med udgangspunkt i sidste møde (handicappedes fortælling til Tænkedag) fortæller vi om dagens program.

Varighed: 5 minutter

Kl. 10:05 Sang - Ude i Skoven

Spejderne skal øve vores gruppesang, og lære den. Tanken er, at fremadrettet skal gruppen løbende lærer sangen, når de starter som mikroer. Sang og melodi kan høres på: https://www.youtube.com/watch?v=U7bUxQJ07v8. Teksten er næsten identisk med vores gruppesang, som jeg vedhæfter i separat fil.

Varighed: 10 minutter

Kl. 10:35 Leg - Leg efter spejdernes ønske

Spørg, hvad spejderne vil. Hvis der er flere forslag, skal leg 2 og 3 leges senere.

Varighed: 10 minutter

Kl. 11:20 Andet - Madpause i skoven

Tag deres madpakker og nogle siddepuder med op i skoven, og lad dem spise der. Min erfaring er, at Sofie (især) er sulten kl. 1100

Varighed: 15 minutter

Kl. 11:35 Leg - Leg 2 af dem spejderne foreslog

Start efter frokost med en kort leg, så de får brændt energi

Varighed: 10 minutter

Kl. 11:45 Andet - Byg bord

Gå tilbage til pladsen og arbejd på deres bord. Tilbage på pladsen skal I først huske at lægge brænde på bålet, så det er klart. De har forholdsvis frie hænder til design (så kan vi senere lære dem om trekant-princippet. Hver spejder skal lave 1-2 besnøringer. En fordel, at sætte dem sammen 2 og 2.

Varighed: 25 minutter

Kl. 12:10 Leg - 3. leg

Varighed: 10 minutter

Kl. 12:20 Andet - Handicapmadlavning

På sidste møde mødte de mennesker, som har nogle begrænsninger i hverdagen. Nu skal spejderne prøve at lave mad, mens de har handicap. Forslag til handicap. - 1 arm bundet på ryggen - Blind - Mangle tommel og pegefinger BRUG GAFFA Når spejderne har fået deres handicap skal de forberede maden. De skal lave plankemedister og bagte kartofler. Kartoflerne skal de pakke ind i staniol og lægge i bålet. Plankemedister laver de ved at finde et stykke fladt træ, slå søm i som medisteren kan hænge på og så stille træet lodret et stykke fra bålet. Mens maden bliver færdig, må spejderne gerne lege, bare de passer deres mad

Varighed: 20 minutter

Kl. 12:40 Mødeafslutning

Slut af med at synge gruppesangen et par gange, og tal om, hvad de har lært. Brug evt. bedstemors lov til at høre om deres oplevelser. Spejderne melder fra, og vi synger Spejderbror De skal have spejderblad med hjem

Varighed: 20 minutter

Aktiviteter

Bål - Nordisk mytologi fantasiramme

Med udgangspunkt i den nordiske mytologi som fantasiramme, skal spejderne tænde et flot bål.

Vejledning

Fantasiramme: Muspelheim er en brændende varm, lys verden fyldt med gnister, flammer og sod, der ligger langt mod syd. I Muspelheim lever Muspelfolket, ildjætterne. Deres hersker er jætten Surt. Han siges at have et sværd, der brænder, og hvis flammer skinner mere end solen. Når Ragnarok kommer, vil Surt sætte ild til jorden med sit sværd.

 

I skal nu prøve at gøre Surt kunsten efter og tænde et flot bål.

 

Variationer: Over bålet kan tilberedes mange forskellige ting f.eks. popcorn, snobrød, pandekager eller skumfiduser.

Materialer

  • Brænde
  • Aviser
  • Tændstikker.

 

Refleksionsspørgsmål til lederen

  • Hvordan var din rolle som leder i aktiviteten?

Refleksionsspørgsmål til spejderne

  • Hvad har du lært af denne aktivitet?

Spejdernes eget træ

Spejderne følger et bøgetræ gennem længere tid.

Vejledning

Vælg et bøgetræ og følg det året rundt. Måske kan det være et træ, der også kan klatres i.

Prøv at følge udviklingen af knopperne på træet.

Tidligt om foråret kan der bindes en snor om nogle ende- og sideknopper. Om efteråret kan I se, hvor meget kvisten er vokset i løbet af sommeren.

Saml bog fra træet, og prøv at så dem.

Følg løvfaldet og saml regelmæssigt blade i løbet af september og oktober. Pres bladene og lim dem på karton, så I kan se, hvordan farverne ændrer sig.

Hvornår falder det sidste blad af?

Tag billeder af træet året igennem, og se hvordan det forandrer sig.

Materialer

Refleksionsspørgsmål til lederen

  • Hvordan var din rolle som leder i aktiviteten?
  • Hvilke punkter i spejderloven passer til aktiviteten?

Refleksionsspørgsmål til spejderne

  • Hvad har du lært af aktiviteten?
  • Hvad har de andre gjort for at det blev en god aktivitet for dig?

Tur i naturen

Se naturen I nærområdet

Vejledning

En tur ud i lokalområdet kan byde på mange oplevelser, en "naturtur" for de yngre spejdere vil i høj grad bygge på iagttagelser. Gå ned i knæ og se verden gennem musens øjne. Lugt, føl og smag på de ting i ser.

 

Naturen skal opleves med alle sanser.

 

Stop op og kig i den rådne træstub, undersøg fjerene der ligger på jorden, og se på kogler og andre ædespor.

 

Hvem der har spist hvad og hvilken art plante du står med i hånden er ikke det vigtigste, her gælder det om at opleve naturen.

 

Vil i gerne have lidt mere med hjem, kunne det være en ide at kigge i lommebøgerne, og se om i kan genkende nogle af de træer og blomster der er illustreret her.

Materialer

  • Lommebøger
  • Poser til opsamling                                                                                                                                 

Refleksionsspørgsmål til lederen

  • Hvordan var din rolle som leder i aktiviteten?

Refleksionsspørgsmål til spejderne

  • Hvordan samarbejdede I under aktiviteten? Er I tilfredse med det, eller kunne noget være gjort anderledes?