Tænkedag 2015: Møde for juniorspejdere

Mødet tager udgangspunkt i MDG 1: Halvere fattigdom og sult. Alle tidspunkter er selvfølgelig vejledende.

Mødeprogram

Kl. 18:00 Mødestart

Få sparket mødet godt i gang. I har sikkert jeres egne ritualer for, hvordan I kommer godt fra land.

Varighed: 5 minutter

Kl. 18:05 Sang - Det er underligt at tænke på

Start med en sang. Syng eventuelt "Det er underligt at tænke på.". Den sætter fint rammen for temaet.

Varighed: 5 minutter

Kl. 18:10 Andet - Introduktion til Tænkedag

Introduktion til Tænkedag. Brug evt. beskrivelsen fra http://dds.dk/taenkedag og introduktionen til dette års materiale.

Varighed: 10 minutter

Kl. 19:15 Andet - Hvad er fattigdom for dig - afslutning

Tag endnu en afsluttende snak om, hvad fattigdom betyder for spejderne.

Varighed: 5 minutter

Kl. 19:20 Mødeafslutning

Rund mødet godt af. Hvad er spejderne kommet til at tænke på i løbet af dagens aktiviteter?

Varighed: 10 minutter

Aktiviteter

Hent vand ved floden

Mange børn overalt i Afrika henter vand ved floden. De bærer op til 20 liter vand på hovedet. Prøv hvor vanskeligt det er at bære en spand med vand på hovedet.

Vejledning

Patruljerne stiller op til stafet på rækker ved siden af hinanden. Det gælder for spejderne om at gå så hurtigt som muligt med en spand med vand på hovedet, uden at støtte den med hænderne. Spejderne kan støtte spanden med et sammenrullet tørklæde på hovedet, på samme måde som man gør i Angola og andre afrikanske lande.

Variation

Hvis man leger indendørs kan man i stedet for vand putte bolde i spanden.

Materialer

Spande med vand
Tørklæder

Refleksionsspørgsmål til lederen

  • Hvad har spejderne fået ud af aktiviteten?
  • Hvis du skulle lave aktiviteten igen, er der så noget du ville gøre anderledes?

Refleksionsspørgsmål til spejderne

  • Hvad gjorde at det var en god aktivitet?
  • Hvad kunne gøres for at aktiviteten blev mere udfordrende?

Hvad er fattigdom for dig?

Giv spejderne et indblik i, hvad fattigdom er. Denne aktivitet hænger sammen med aktiviteten "Lev for 1$ om dagen" og er udarbejdet til Tænkedag 2015.

Vejledning

Lav et skema med tre kollonner. Øverst i den første kollonne skriver du "Hvad ved I om fattigdom i verden?" Øverst i den miderste kollonne skriver du "Hvad vil I gerne vide om fattigdom i verden?" og øverst i den sidste kollonne skriver du "Hvad har I lært om fattigdom i verden?"

Lad spejderne udfylde så meget som muligt i de to første kollonner. Snak med spejderne om, hvor de har deres informationer fra. Lad deres nysgerrighed lede aktiviteten.

 

Lav derefter aktiviteten "Lev for 1$ om dagen". Udfyld så den sidste kolonne. Hvad har I lært?

Formålet er dels at bruge den viden spejderne kommer med og dels at give dem indblik i fattigdommens problemstllinger. 

Materialer

Planche eller tavle til at skrive skemaet op på.

Tusch

Refleksionsspørgsmål til lederen

  • Hvilke punkter i spejderloven passer til aktiviteten?

Refleksionsspørgsmål til spejderne

  • Hvordan har aktiviteten udfordret dig?

Lev for 1,25 $ om dagen

Ideen med aktiviteten er at give spejderne et indblik i, hvad fattigdom er. Laves sammen med aktiviteten "Hvad er fattigdom for dig?" i Tænkedagsmaterialet 2015

Vejledning

Start med at snakke om hvad fattigdom er for jer og udfyld skemaet til aktiviteten Hvad er fattigdom for dig?


Rundt om i verden og især i ulandene lever rigtig mange mennesker i ekstrem fattigdom, ca. ¼ del af dem lever for under 1,25 $ om dagen.


Tænk hver især over hvad I har spist i løbet af den sidste uges tid og prøve at skrive dette ned. Sammen i patruljen skal I så give et bud på hvad det I har spist har kostet jer om dagen.

Lav herefter en madplan for en uge for kun 80 kr, svarende til de 1,25$ om dagen. Hvor spændende og kreativ kan I være med maden?


Benyt eventuelt nogle tilbudsreklamer og supermarkedernes hjemmesider til at finde priser, hvis spejderne har det svært med at finde ud af priserne på fødevare.


Slut af med den sidste del af aktiviteten Hvad er fattigdom for dig?

Materialer

Papir og blyant, evt tilbudsreklamer eller netadgang til supermarkedernes hjemmesider.

Refleksionsspørgsmål til lederen

  • Hvad har spejderne fået ud af aktiviteten?
  • Hvordan har aktiviteten udfordret spejderne?

Refleksionsspørgsmål til spejderne

  • Hvad har du lært af denne aktivitet?