Mødeprogram

Kl. 10:30 Aktivitet -

Varighed: 30 minutter

Kl. 11:00 Aktivitet -

Varighed: 150 minutter

Mødeafslutning

Varighed: 0 minutter

Aktiviteter

Kartozoologi - find dyret på kortet

En sjov og anderledes måde at arbejde med kort, kompas og målforhold. I vil blive overrasket over hvor mange dyr der gemmer sig i jeres nærområde!

Vejledning

Find dyr på kortet (det kaldes Kartozoologi)

Opgaven løses i grupper/patruljer

 

Vejene på kortet kan forbindes så de danner en figur – måske et dyr. Lav en sådan figur.

Hvor lang en rute skal man gå for at gå hele vejen rundt langs jeres dyr?

 

Vælg et startpunkt på ruten. Skriv nu ned hvordan man følger ruten: eks:

”Start på hjørnet af Zentavej og Lindekrogen. Gå 350 m mod nord. Gå dernæst 700 m mod vest… osv”

 

Lad en anden patrulje få jeres beskrivelse, og se om de kan bruge den til at tegne den samme figur som i har tegnet.

 

Hjælp

For at finde ud af hvor lang ruten er, skal man bruge kortets målforhold. Hvis ikke målforholdet står på kortet, må man selv regne det ud. Mål en afstand på kortet, f.eks fra et gadehjørne til et andet. Mål den samme afstand i virkeligheden (brug evt personlige mål til dette). Målforholdet beregnes: (xx cm målt på kortet) : (yy m målt i virkeligheden * 100)

 

Når man måler afstande mellem vejkryds på kort skal man ALTID måle fra midten af vejen, både på kortet og i virkeligheden.

Materialer

Kort over by/bydel/nærområde
lineal
kompas
papir
blyant

Refleksionsspørgsmål til lederen

  • Hvad har spejderne fået ud af aktiviteten?
  • Hvilke af følgende udviklingsområder har aktiviteten ramt: Socialt, fysisk, intellektuelt, følelsesmæssigt, kreativt

Refleksionsspørgsmål til spejderne

  • Hvad gjorde at det var en god aktivitet?
  • Hvad har du gjort for at det blev en god aktivitet for de andre?

1-dags kollektiv

Kollektiv-light, for minier og juniorer, der får lov til at smage på idéen ved at flytte ind i spejderhytten én dag.

Vejledning

Spejderne inviteres til at sove i hytten en enkelt nat. Det er bedst, hvis det er fra torsdag til fredag, da de godt kan være lidt ekstra trætte dagen derpå.

 

Man mødes torsdag kl. 16. Nogle skriver indkøbsliste og køber ind til morgenmad og madpakker andre laver aftensmad.

 

Der spises sammen og vaskes op.

 

Herefter er det tid til lektielæsning og lidt hygge inden man går i seng.

 

Næste morgen står alle op, spiser morgenmad og tager i skole og på arbejde.

 

Materialer

Refleksionsspørgsmål til lederen

  • Hvilke punkter i spejderloven passer til aktiviteten?
  • Hvad har du lært om spejderne?

Refleksionsspørgsmål til spejderne

  • Hvad har du lært af aktiviteten?
  • Hvilket af følgende ord synes du passer bedst til aktiviteten? Sjov, kammeratskab, udfordring, samarbejde, oplevelse, friluftsliv