Spejder til spejder massage

Barn-til-barn-massagen skaber omsorg og nedsætter konfliktniveauet i gruppen. Den man masserer, er man senere mindre tilbøjelig til at slå eller mobbe.

Oprettet af: Hilde Nybo Breum
Alder: Mikro, Mini, Junior
Aktivitetstype: Kommunikation
Varighed: 15-30 minutter

Vejledning

Massagen kan tager udgangspunkt i en historie, hvor forskellige massageøvelser forevist af lederen illustrerer elementer i fortællingen.

 

Fortælles der i historien, at solen står op, tegner massørerne således en sol på kammeraternes rygge med en stor cirkelbevægelse, og hvis det fx begynder at regne, trippes der let med fingerspidserne hen over hele ryggen.

 

Rygmassagen medfører, at spejderne ændrer deres interne personlige relationer, idet de her oplever sig selv i en ny rolle. Såvel modtager som massør får en positiv oplevelse: Det er dejligt at få massagen, og det er dejligt at gøre noget godt for en anden.

 

Begge parter føler, at de er vigtige i en proces, og betydningsfulde i forhold til hinanden.

Det er hensigtsmæssigt først at lade den ene massere den anden og bagefter bytte roller.

 

Antalsmæssigt vil 8-10 massagebevægelser være passende til en seance af ca. 5-7 minutters varighed.

 

Spejderne arbejder sammen to og to, og første gang anbefales det, at holdene sættes sammen så alle er sammen med en god ven. Det er altid lederen, der bestemmer, hvem der masserer hinanden.

 

Det er vigtigt at den spejder, der modtager massagen ligger godt, fx på et liggeunderlag eller i det bløde græs.

 

Sæt gerne rolig musik på, mens massagen foregår.

Se billede med forslag til massage øvelser. Øvelserne er lånt her:

https://materialeplatform.emu.dk/materialer/public_downloadfile.do?mat=89034090&id=89034089

Materialer

  • Liggeunderlag et pr. 2 spejdere

  • Hvilke af følgende udviklingsområder har aktiviteten ramt: Socialt, fysisk, intellektuelt, følelsesmæssigt, kreativt, spirituelt

  • Hvilket af følgende ord synes du passer bedst til aktiviteten? Sjov, kammeratskab, udfordring, samarbejde, oplevelse, friluftsliv

Kommentarer

Rapportér fejl

Evt. et screenshot af fejlen