Barometer (ABC for mental sundhed)

Hvor afhængig er du af din smart phone? Hvor vild er du med at skide i skoven? Hvem i patruljen tør spise en død græshoppe?

Oprettet af: Rikke Josefsen
Alder: Junior, Trop, Senior, Leder
Aktivitetstype: Klar dig selv, Samarbejdsøvelser, Sundhed, Kommunikation, Leg, Evaluering og refleksion
Varighed: 15-30 minutter

Vejledning

SAMMENHÆNG MED ABC FOR MENTAL SUNDHED:

Det er en øvelse i at forstå, at det er i orden at sige ja eller nej. Det er vigtigt at man gør det, der er vigtigt og føles godt/rigtigt for en. Få bevidsthed om, hvad den enkelte siger ja eller nej til.

 

ØVELSE:

 

Find et sted hvor der er plads til at spejderne står på en linje, repræsenterer et barometer, fra fx 0 til 10. Midten repræsenterer et gennemsnit.

Det er vigtigt at spejderne bliver bevidste om, hvor egne og andres grænser går. For at skabe større forståelse for, hvorfor vi er forskellige, og at vi reagerer forskelligt i udfordrende situationer.


Stil spørgsmål til spejderne med fx følgende temaer:

  • Stil jer efter alder (fra yngste til ældste)

  • Stil jer skostørrelser eller højde (fra mindste til største)

  • Hvem tør røre en snegl? (fra overhovedet ikke til ja da)

  • Hvem tør spise en død græshoppe? (fra overhovedet ikke til ja da)

  • Hvor højt tør du klatre op? (fra 0 m til uendeligt)

  • Hvem vil bade i havet i september? (fra overhovedet ikke til jep, det elsker jeg)

  • Hvem vil skide i skoven? (fra uark, det er ulækkkert, til ok ja, det har jeg gjort masser af gange)

  • Hvor mange dage kan du undvære din mobil? (fra 0 minutter til hvad er det for en ting?)

  • Hvor mange dage kan du være væk hjemmefra? (fra 0 minutter til årevis)

  • Hvor længe kan du være alene? (fra 0 minutter til månedsvis)

  • Hvor længe kan du undvære spejder? (fra slet ikke til ja da)

  • Find selv på flere


For hvert spørgsmål spørger lederen 2-3 spejdere om, hvorfor de lige netop har stillet sig der, hvor de står. For hvert spørgsmål spørger lederen 2-3 spejdere om, hvorfor deres sidekammerat har stillet sig lige netop, hvor vedkommende står.

 
Foto: Jepser Hasfeldt Holm-Eriksen

Materialer

Markering af brometerets udstrækning

  • Var der nogle overraskende udmeldinger? Lærte I noget nyt om hinanden?
  • Hvad fik i ud af øvelsen og hvordan kan det bruges fremadrettet i patrulje- og spejderarbejde?

  • Hvorfor er det vigtigt at snakke om grænser til spejder og generelt?
  • Hvad betyder det at respektere andres grænser?
  • Er der tidpunkter, hvor man må overskride andres og egne grænser?

Kommentarer

Rapportér fejl

Evt. et screenshot af fejlen