Ashiques historie

Børns rettigheder Diskussionsøvelse om børnearbejde og hvad der kan gøres for at forbedre forhold for børnearbejdere.

Alder: Junior, Trop, Senior
Aktivitetstype: Kultur og samfund
Varighed: 60-90 minutter

Vejledning

Fortæl spejderne, at aktiviteten handler om Ashique, en børnearbejder i Pakistan. Målet er at forsøge at finde mulige måder at ændre Ashique's situation.

 

Varm op med at fortælle lidt om børnearbejde. Find inspiration her: http://skole.unicef.dk/artikler/fakta-om-boern-og-boernearbejde. Prøv at lave en sammensat historie om en dag i Ashiques liv. Fortsæt i en cirkel, hvor hver person tilføjer en sætning til historien. Start fx med ”Ashique vågner tidligt om morgen, fordi..”

 

Opdel spejderne i små grupper med højst 5 personer pr. gruppe. Alle får en kopi af Ashiques livs kendsgerninger. Giv dem cirka 5 minutter til læsning.

 

Giv hver gruppe et eksemplar af skemaet "løsningsforslag". Forklar, at deres opgave er at diskutere løsninger på Ashiques problemer. De skal skrive mulige løsninger ned i de relevante kolonner. De har 30 minutter til at fuldføre denne opgave og til at udpege én, der skal præsentere for de andre.

 

Hver gruppe præsenterer deres skema for resten af spejdene og i fællesskab diskuteres løsningsforslagene.

 

Inspiration til aktivitet kommer fra Council of Europe: http://eycb.coe.int/compass/Fortæl spejderne, at aktiviteten handler om Ashique, en børnearbejder i Pakistan. Målet er at forsøge at finde mulige måder at ændre Ashique's situation.

 

Varm op med at fortælle lidt om børnearbejde. Find inspiration her: http://skole.unicef.dk/artikler/fakta-om-boern-og-boernearbejde. Prøv at lave en sammensat historie om en dag i Ashiques liv. Fortsæt i en cirkel, hvor hver person tilføjer en sætning til historien. Start fx med ”Ashique vågner tidligt om morgen, fordi..”

 

Opdel spejderne i små grupper med højst 5 personer pr. gruppe. Alle får en kopi af Ashiques livs kendsgerninger. Giv dem cirka 5 minutter til læsning.

 

Giv hver gruppe et eksemplar af skemaet "løsningsforslag". Forklar, at deres opgave er at diskutere løsninger på Ashiques problemer. De skal skrive mulige løsninger ned i de relevante kolonner. De har 30 minutter til at fuldføre denne opgave og til at udpege én, der skal præsentere for de andre.

 

Hver gruppe præsenterer deres skema for resten af spejdene og i fællesskab diskuteres løsningsforslagene.

 

Inspiration til aktiviteten kommer fra Council of Europe: http://eycb.coe.int/compass/

Materialer

Diskussionspapirer (https://dds.dk/rettigheder)

Kuglepenne

Tavle eller stort papir til fælles diskussion. 

  • Hvor meget kendte spejderne til eksistensen af børnearbejde før denne aktivitet? Hvor har de fået viden fra?

  • Er der børnearbejde i Danmark? Hvilke former for arbejde laver børn og hvorfor arbejder de? Bør børn kunne bestemme hvilke former for arbejde de kan lave?
  • Hvad er forskellen på børnearbejde, fritidsjob og de pligter, som danske børn laver derhjemme?
  • Hvilken af de tre kolonner - "I dag", "I næste måned" og "I fremtiden" - var det mest vanskelige at udfylde? Hvorfor?

Kommentarer

Rapportér fejl

Evt. et screenshot af fejlen