Genbrug dit juletræ - lav fx en tørklædering

Når julen er overstået kan spejderne snitte mange forskellige ting af juletræerne - fx en tørklædering, en knage til spejderhytten, eller sjove figurer.

Alder: Mikro, Mini, Junior, Trop, Senior, Leder
Aktivitetstype: Natur og friluftsliv, Kreativitet og håndelag
Varighed: 90-120 minutter

Vejledning

At snitte i et juletræ er ganske nemt, og alle kan være med. Dog bør det være større spejdere (fx dem med sav og øksebevis), som sammen med lederne står for at få delt juletræet i de ønskede størrelser.

 

Vær opmærksom på, at træet skal deles forskellige steder, alt efter hvad der skal laves ud af juletræet. Så læs vejledningerne godt igennem inden I går i gang.

 

Der skal afsættes ca. 2 timer, men det kan godt foregå over 2 eller flere møder.

 

Vejledninger til de forskellige ting kan ses på vedhæftede links til "Skoven-i-skolen". Beskrivelserne mv. er lavet af Eva Skytte, naturvejleder i Dansk Skovforening + Skoven i Skolen.

 

Snit en tørklædering eller fingerring: http://www.skoven-i-skolen.dk/content/snit-en-ring

 

Snit sjove figurer: http://www.skoven-i-skolen.dk/content/snit-sjove-figurer-af-grenkranse

 

Snit en knage: http://www.skoven-i-skolen.dk/content/snit-en-knage

 

Snit en hængeknage: http://www.skoven-i-skolen.dk/content/snit-en-h%C3%A6ngeknage

 

Snit et piskeris: http://www.skoven-i-skolen.dk/content/snit-et-piskeris

 

Aktiviteten kan evt. bruges som et "kom og vær med" arrangement for ikke spejdere/voksne, fx i begyndelsen af januar måned. Læs om Vibyspejdernes arrangment i 2013 på

http://www.sn.dk/roskilde/spejdere-snittede-julen-om/artikel/248067

Materialer

Først og fremmest skal der bruges brugte juletræer.

 

 

  • Snittekniv
  • Sav
  • Økse
  • Sandpapir
  • Boremaskine
  • Evt. en brænder til at lave øjne med på de sjove figurer
    •  
    • Det er en god ide at have førstehjælpskassen klar - der kan blive behov for lidt plaster.
    • Kopi ark af de forskellig ting som kan laves

  • Hvad har spejderne fået ud af aktiviteten?

  • Hvad har du lært af denne aktivitet?

Kommentarer

Rapportér fejl

Evt. et screenshot af fejlen