Patruljeliv - Ansvar, Samarbejde, Sammenhold (BRO)

Patruljeliv er essentielt for spejderarbejdet. Igennem dette kan der skabes ansvarlige, samarbejdsvillige og medmenneskelige spejdere.

Oprettet af: Trine G. H. Thomsen
Alder: Junior, Trop, Senior, Leder
Aktivitetstype: Klar dig selv, Samarbejdsøvelser, Kommunikation, Kultur og samfund
Varighed: 60-90 minutter

Vejledning

Kunne du godt tænke dig at skabe stærkere sammenhold i din patrulje, er her idéer til, hvordan I kan komme tættere på hinanden - både fysisk og mentalt.

 

 

Gode historier og oplevelser (Udvidet)

·      Spejder-hygge-dag. Alle Mini eller Juniorspejderne mødes i spejderhuset et par timer før mødet starter og laver aftensmad sammen, evt. spiller nogle spil el. lign inden selve mødet begynder.

·      Du skal tegne din bedste spejderoplevelse og fortælle de andre om den. Tegninger kan hænges op i spejderhuset, så I kan inspirere andre.

·      Leg Kluddermor. Det er en sjov leg, hvor I kommer tæt på hinanden.

 

Relationer skaber rammer (Ekspert)

·      Tag på tur i jeres by. Hver spejder skal fortælle om en lokal seværdighed. Tal også om, hvad der gør jer stolte over at komme fra jeres by/område.

·      Med fx LEGO skal du bygge din bedste spejderoplevelse og fortælle de andre om den. Det kan også laves som en patruljeopgave.

·      Leg Menneske-domino.  Som du ved, har en dominobrik to halvdele, hvor der kan være to forskellige antal øjne på. Nu skal du være en dominobrik med to forskellige sider, som hver har noget at gøre med dit udseende, dine interesser, din livret eller noget helt fjerde. Hvis du fx elsker dine fregner, skal du til den ene side finde en anden spejder, som også elsker sine fregner. Til din anden side finder du måske en spejder, der også har Boller-i-karry som livret. Nu holder du så to forskellige spejder­kammerater i hånden. Alle i patruljen eller afdelingen skal holde to andre i hånden, som de har noget tilfælles med, og I ender med at stå i en rundkreds. Hvis du ikke lige kan finde noget du har tilfælles med en anden spejder, må I spørger ind til hinandens interesser indtil I finder noget. Husk det må ikke være det samme på begge dine sider – og spejder må ikke være det I har til fælles.

 

Selvstændighed og sammenhold (Senior/Leder)

Spejder-kollektiv. Patruljen/klanen flytter i spejderhuset i en uge, hvor I deler hverdagens glæder og udfordringer, og på dem måde lærer hinanden bedre at kende.

·      Lav et lille skuespil over patruljens eller klanens bedste spejderoplevelse. Det giver jer mulighed for at reflektere i fællesskab over, hvad en god spejderoplevelse er for jer alle sammen, samt at arbejde sammen om planlægning og udførslen af skuespillet.

·      I skal på skift i patruljen/klanen planlægge og afholde et spejdermøde hjemme hos jer selv. Mødet skal som altid indeholde forskellige aktiviteter. Nogle af disse aktiviteter skal bruges til at I lærer hinanden bedre at kende, og får indblik i jeres forskelligheder og ligheder.

 

Materialer

Udvidet: Papir og tuscher.

Ekspert: LEGO

Senior: Hytten til kollektiv og udklædningstøj.

Video

  • Hvilken rolle havde patruljens PL og PA under aktiviteten?
  • Hvilken af spejdermetoderne er mest i spil i denne aktivitet?
  • Hvordan har de som leder fået skabt bedre relationer for dine spejdere?

  • Hvad gjorde du for at hjælpe patruljen godt igennem aktiviteten?
  • Hvordan samarbejdede I under aktiviteten? Er I tilfredse med det, eller kunne noget være gjort anderledes?
  • Hvordan kan du fremadrettet bruge den læring du har fået under dette forløb?

Kommentarer

Rapportér fejl

Evt. et screenshot af fejlen