Konflikttrappen - løs en konflikt (BRO)

For at blive bedre til at håndterer konflikter, er det godt at have kendskab til konflikttrappen. Konflikttrappen viser, hvorledes konflikter op- og nedtrappes.

Oprettet af: Trine G. H. Thomsen
Alder: Junior, Trop, Senior, Leder
Aktivitetstype: Kommunikation, Kultur og samfund, Evaluering og refleksion
Varighed: 30-60 minutter

Vejledning

Nedenstående er forskellige små øvelser man kan lave i spejdergruppe for at få italesat og visualiseret konflikttrappen. Udvælg den du synes passer bedst til din spejdergruppe/patrulje eller udvikel din egen med inspiration herfra.

 

 

·     ”Under havet mødes alle øer” det er et af mange ordsprog, kan du finde andre, der har noget med konflikthåndtering at gøre?

 

·      Ofte afhænger konflikter af relationen. Måske skændes du altid med dine forældre, og synes de altid behandler dig som et barn. Det ville være sundt – både for dig og dine forældre, hvis du bad dem om en seriøs samtale. Her kan du fortælle dem, at du har behov for, at I får et mere voksen til voksen forhold, frem for de skal gå at være irriteret og du være træt af deres ”pusse-nusse”-snak.

 

·      Lav en øvelse, hvor I går tre og tre sammen. Den ene skal fortælle om sin bedste spejderoplevelse (fire minutter), en skal være aktiv lytter – hvilket betyder, at man ikke må trække egne erfaringer ind i samtalen, afbryde eller komme med gode råd. Man må kun spørge afklarende. Den sidste skal være observatør. Efter de fire minutter kan I bruge to minutter på at evaluere. Observatører kan forklare, hvordan han oplevede samtale (blev der afbrudt meget, virkede lytteren interesserede, havde fortælleren svært ved at bruge alt tiden osv.). 

 

·      Måske har du ikke været bevidst om, hvornår du har nemmest ved at falde i et hul i forhold til en konflikt. Du kan prøve at spørge dine forældre, lærere eller kammerater om, hvordan de oplever dig mest usikker i forhold til en konflikt. 

 

·      Sid i en rundkreds. Alle skal huske på, hvilken oplevelse de sidst havde med en konflikt. Herefter må man sige ét ord omkring konflikten. Alle ordene skrives op på en tavle. Herefter skal lederen hjælpe spejderne med at kategorisere ordene efter, om de har en sammenhæng til konfliktens person eller problem. Herefter er det vigtigt afsluttende at minde på, at det er vigtigere at blive sur på problemet og ikke personen (altså sagen og ikke relationen)

 

·      Lav en visuel trappe med de vigtigste konflikter og hæng dem op. Det er selvfølgelig vigtig at medtage, hvordan man nedtrapper konflikten. Hæng trappen op i hytten. 

Materialer

Tavle, tuscher og papir.

Video

  • Hvad gjorde at det var en god aktivitet?
  • Hvordan kan du anvende denne aktivitet i dit "civile liv"?
  • Huskede du at visualisere? Det skaber ofte bedre forståelse og giver en nemmere indlæringen.

  • Hvad har du lært af denne aktivitet?
  • Hvad tror I var jeres leders formål med denne aktivitet?
  • Alle spejdere er forskellige. Tal om hvad I hver især er gode til og tænk over om I udnyttede denne viden under aktiviteten

Kommentarer

Rapportér fejl

Evt. et screenshot af fejlen