Paulinha fra Angola

Formålet med denne aktivitet er at spejderne lærer om, og kan diskutere forskellen mellem, et dansk og angolansk barns liv.

Oprettet af: Pernille Pedersen
Alder: Mini, Junior
Aktivitetstype: Leg, Kultur og samfund
Varighed: 15-30 minutter

Vejledning

1. Lederen indleder aktiviteten med at læse højt af en fortælling om Paulinha og vise spejderne billeder af Paulinha og hendes venner. Spejdernes opgave er at huske så mange detaljer de kan.

 

2. Når historien er læst stiller patruljerne op til stafet i rækker ved siden af hinanden og lederen stiller tre stole i den modsatte side af lokalet. På hver stol findes det et påklistret papirark med nummer 1, 2 og 3. Lederen starter med at læse spørgsmål om Paulinhas liv op og 3 svarmuligheder. Den spejder som står længst fremme i hver række, sætter sig på stolen med tallet, der viser det korrekte svar. Det gælder om både at svare rigtigt og hurtigst. Spejderne kan tale om svarmulighederne med resten af patruljen. Hvis stolen allerede er optaget, sætter man sig på skødet af den som allerede sidder der, men man får færre point for svaret.

Hvis eksempelvis 3 patruljer konkurrerer, ser pointfordelingen sådan ud:

• 3 point til den første spejder på den rigtige stol
• 2 point til den som sætter sig som nummer to 
• 1 point til den som sætter sig som nummer tre 
• 0 point for forkert svar

 

3. Når aktiviteten er slut kan spejderne diskutere videre om forskelle og ligheder mellem deres og Paulinhas liv.

Tal for eksempel om:

  • Hvilken sport Paulinha kan lide at dyrke?
  • Hvor mange spejdere spiller eller går til fodbold?
  • Hvilke andre sportsgrene dyrker spejdere?
  • Hvilken sportsgren er medst udbredt blandt hhv. pigerne og drengene?
  • Hvad vil Paulinha gerne være, når hun bliver stor?
  • Hvad vil spejderne gerne være, når de bliver store?
  • Hvilke pligter har Paulinha derhjemme?
  • Hvilke pligter har spejderne derhjemme?
  • Hvilke familiemedlemmer bor Paulinha sammen med?
  • Hvem bor spejderne sammen med og kan de forestille sig at bo sammen med deres bedsteforældre, tanter, fætre, osv.?

 

Paulinha går i skole om eftermiddagen og har først fri kl. 17.30.

  • Hvad tid går spejderne i skole?
  • Hvordan ville det føles at gå i skole så sent?

 

Børn i Angola har hvide kitler på, når de går i skole.

  • Har spejderne uniform på i skolen?
  • Hvordan ville det føles at gå i skole i en skoleuniform?
  • Tal gerne om det, at børn i mange lande har skoleuniformer eller skoletrøjer - så som England, Irland, Japan og Australien.

  • Hvordan har aktiviteten udfordret spejderne?
  • I hvor høj grad opfyldte aktiviteten det formål du havde med den?

  • Hvad tror I var jeres leders formål med denne aktivitet?
  • Hvad har du lært af denne aktivitet?

Kommentarer

Rapportér fejl

Evt. et screenshot af fejlen