Smuglerløb

Spejderne skal snige sig igennem mørket og få deres smuglergods sikkert forbi grænsevagterne, så de i fællesskab i patruljen kan få tjent mest muligt.

Oprettet af: Pernille Pedersen
Alder: Mikro, Mini, Junior, Trop, Senior
Aktivitetstype: Samarbejdsøvelser, Leg
Varighed: 60-90 minutter

Vejledning

Smuglerløbet går i al sin enkelhed ud på at spejderne i patruljer eller mindre grupper, skal smugle forskellige genstande forbi nogle toldere, hvorved de får optjent en masse spir (spejdepenge). Spejderne kan så enten vælge en taktik med at snige sig uset forbi eller de kan vade tværs igennem toldzonen med deres smuglervarer godt gemt f.eks. i deres sko.

Legen er suverænt bedst i mørke! - men mon ikke de mindste spejder også kan have det sjovt med legen ved skumring inden det er rigtigt mørkt og uhyggeligt.

 

________________________________________________

 

Dealer: 
Ved start skal der etableres to poster i hver ende af et afgrænset område (sjovest hvis det er en skov, hvor der er krat at snige sig i/langs). 
Dealerne fungerer både som købs- og salgssted. Spejderne køber så en mængde smuglergods, fragter det hen til den anden dealer i den anden ende, hvor de så sælger og køber nye varer og sådan fortsætter løbet/legen så. 
For at det skal kunne betale sig at smugle får Smuglerne dobbelt så meget for at sælge som det de giver for at købe. 

Prisforslag:
Diamanter 50/100 spir
Guld 100/200 spir

Cigaretter 400/800 spir 

 

Toldere: 
I skoven står der placeret tolderpar langs grænsen. Et tolderpar er oplagt en kvindlig og mandlig leder. Der kan sagtens være flere par langs grænsen. Tolderne skal holde øje med spejderne og stoppe dem, hvis de forsøger at krydse grænsen. Hvis de opdager en spejder, så skal hele patruljen komme hen til kropsvisitation/eftersøgning efter smuglergods. Visitationen tilpasser aldersgruppen; tropsspejder kan f.eks bedre end en minispejder tåle at stå i bare tæer i skoven en januar nat (hvis sko og strømper gennemsøges!). Finder tolderne gods, så er det bare synd for patruljen, men findes der intet (hvilket ofte bliver tilfældet; spejder har MANGE gode gemmesteder), så er det bare godt for patruljen og de kan frit gå videre. Toldere må ikke tage spir.

 

Smuglerne: 
Nu gælder det så for smuglerne om at slippe forbi tolderne. Hvis man bliver fanget må tolderne gennemsøge/kropsvisitere smuglerne så gem smuglertingene godt. Det gælder om at have tjent flest penge ved slutningen af legen. Man behøver ikke købe smuglergods for alle penge hver gang, det bestemmer smuglerne selv. Husk man skal følges ad i patruljen hele tiden og holde sig inde for det afgrænsede område, hvis ikke man gør det, så er man ude af legen.

 

________________________________________________

 

Start: 
Der afspærres et passende område krat/skov.
Ved start får spejderne udbetalt f.eks.  200 spir, som de selv må forvalte og få til at yngle. Halvdelen af smuglerne starter ved den ene dealer og den anden halvdel ved den anden.

Vi har haft succes med en fløjte til at markere start og slut, men ellers er et råb fra en af lederne oplagt.

 

Slut:  
Det er meget passende at lade legen fortsætte i halvanden til to timer. Smuglerne skal ikke kende sluttidspunktet, da det giver mere spænding. Legen fløjtes af og al handel med dealer skal ophøre. Spejdernes resterende smuglergods veksles til spir med den dobbelte pris.
 Pengene indsamles og tælles op. Smuglerholdet med flest spir har vundet. 

 

Første gang: 
Første gang I leger smuglerløb skal smuglergodset forberedes; guldklumper sprayes, cigaretter saves ud, diamanter pakkes, spir printes og klippes. I kan også lave andre smuglervarer - kun fantasien sætter grænser!

Mængden af smuglergods afhænger af hvor mange der leger med. Jeg regner med ca. 1,5 guldklump, 2 diamant-poser og 1 cigaretpakke pr. spejder. Det afhænger dog af spejdernes evner til at gemme ting, så hav blot rigeligt! Det samme kan siges om spir.

Husk at det arbejde I lægger i det første gang, gør at til gengæld får I en kasse, som I hurtigt kan tage frem en anden gang.

Materialer

Afspærringstape 
Guldklumper (guldsprayede små sten ca 3-5cm)
Spir (eller matadorpenge)
Cigaretter (træklodser ca. 2cm x 4cm x 8cm)
Diamanter (3-6 små perler i små lukkede poser)

  • Hvilken af spejdermetoderne er mest i spil i denne aktivitet?
  • Hvordan har aktiviteten udfordret spejderne?

  • Alle spejdere er forskellige. Tal om hvad I hver især er gode til og tænk over om I udnyttede denne viden under aktiviteten
  • Hvad kunne man gøre for at det blev en endnu bedre aktivitet?

Kommentarer

Rapportér fejl

Evt. et screenshot af fejlen