Rollespil om voksnes syn på skolegang

Formålet er, at spejderne igennem rollespil får en forståelse for, hvad det er for nogle overvejelser, de voksne i Angola har omkring det at sende børn i skole.

Alder: Trop, Senior, Leder
Aktivitetstype: Leg, Kultur og samfund
Varighed: 60-90 minutter

Vejledning

Lad spejderne patruljevis debattere et scenarium, som udspiller sig i en fiktiv landsby i Angola.

Spejderne skal diskutere, om landsbyen skal have en skole eller ej. Lad spejdere dele rollerne imellem sig eller vælg det selv. Du kan evt. vælge en spejder, der skal fungere som ordstyrer under landsbymødet eller selv tage den rolle.

 

Inden diskussionen går i gang, kan spejderne hver især forberede synspunkter og løsningsforslag, ud fra den rolle de har fået tildelt.

 

Måske opnår gruppen ikke enighed, i så fald må de konkludere mulige løsningsforslag. De kan eventuelt stemme om løsningsforslagene på demokratisk vis.

 

Efter aktivitetens afslutning kan patruljerne fremlægge deres argumenter, løsningsforslag og resultatet af diskussionen for resten af grenen.

 

Scenarie til landsbymødet

En udviklingsorganisation planlægger at oprette en skole i en landsby i Angola, da børnene i området har for langt at gå til den nærmeste skole.

Udviklingsorganisationen har inviteret alle fra landsbyen til et orienteringsmøde om den nye skole, for at informere om vigtigheden af kvalitetsuddannelse.

Der er delte meninger om den nye skole blandt landsbyens beboere. Hvad bliver resultatet af mødet – bliver der enighed om, at landsbyen skal have en skole?

 

Materialer

Her finder du forslag til rollebeskrivelser:

 

http://dds.dk/sites/default/files/Roller%20til%20landsbym%C3%B8det.pdf

  • Hvis du var på samme alder som spejderne, hvad ville du så have fået ud af aktiviteten?
  • Hvilken af spejdermetoderne er mest i spil i denne aktivitet?

  • Hvad har du lært af denne aktivitet?
  • Var hele patruljen aktiv under aktiviteten? Hvis ikke: Hvad var så årsagen og hvordan kunne det gøres endnu bedre?

Kommentarer

Rapportér fejl

Evt. et screenshot af fejlen