Produktionsspil

Patruljerne agerer forskellige lande i et fiktivt verdensmarked, hvor effektiv produktion og skarpsindig handel skiller vinderne for taberne

Oprettet af: Pernille Pedersen
Alder: Junior, Trop
Aktivitetstype: Kommunikation, Leg, Kultur og samfund
Varighed: 90-120 minutter

Vejledning

Spillet foregår indendørs, og kan evt. bruges som aftenaktivitet på weekendtur med tema omkring handel eller I-/U-landsforhold. Øvelsen er ligeledes velegnet til PLA-arrangementer.

 
Spejderne inddeles i mindre hold (evt. patruljer) med 3-6 deltagere på hvert hold. Holdene deles ligeligt som henholdvist I-lande og U-lande. Det er essentielt for spillets dynamik, at der findes mindst to lande af hver type - altså mindst fire hold i alt.
Hvert hold placeres ved eget bord, hvorpå de finder nogle materialer. U-landende har hver en stak karton i forskellige farver, mens I-landende har diverse værktøjer (sakse, lim, lineal og passer). Hvert hold har endvidere en enkelt blyant til rådighed. Det er ikke tilladt for deltagerne at bruge andre redskaber end dem der er indført i spillet fra start.
 
 
På storskærm/tavle kan holdene se billeder af nogle forskellige varer som Verdensbanken er interesseret i at købe, samt de hertil hørende priser. Hver varetype er repræsenteret af en figur der kan klippe-klistres ud af det til U-landende udleverede karton.
 
 
Verdensbanken erklæres for åbnet, og landende må nu handle med hinanden på kryds af tværs for at skaffe de materialer/råvarer som er nødvendige for at producerer de eftertragtede varer. Et U-land kan eksempelvis leje en lineal af et I-land i 5 minutter mod til gengæld at betale 2 stykker farvet karton. Det er op til spejderne at fastsætte både de interne priser og aftaleformer. Dog kan det være nødvendigt med en leder til konfliktløsning, og et tydeligt ur på væggen er nok også en god idé.
Efterhånden som landende får produceret nogle varer, kan disse sælges enkeltvis eller i større mængder til Verdensbanken. Betalingen for varerne sker i Matador-penge som patruljerne selv kan opbevare og evt. bruge til senere handler med de andre lande. Lederne i banken vurderer om kvaliteten af varerne er tilfredsstillende (målene på figurerne stemmer, og finguren er klippet og limet pænt). Er varen af dårlig kvalitet kan en lavere pris end markedsprisen tilbydes, eller varen kan slet og ret afvises. Modtager Verdensbanken mange varer af en bestemt type kan prisen på denne sættes ned (offentliggøres på skærm/tavle), og tilsvarende kan priserne på de mere sjældne varer sættes op.
 
 
Vinderen er det land som ved den fastsatte sluttid har skrabet flest penge sammen. Det kan være en fordel at vente med at oplyse sluttiden til spillet har været i gang i en tid, således at man sikre at alle når at fatte hvad der sker og råvarerne evt. når at blive sparsomme.
 

Spejderne inddeles i mindre hold (evt. patruljer) med 3-6 deltagere på hvert hold. Holdene deles ligeligt som henholdvist I-lande og U-lande. Det er essentielt for spillets dynamik, at der findes mindst to lande af hver type - altså mindst fire hold i alt.

 

Hvert hold placeres ved eget bord, hvorpå de finder nogle materialer. U-landende har hver en stak karton i forskellige farver, mens I-landende har diverse værktøjer (sakse, lim, lineal og passer). Hvert hold har endvidere en enkelt blyant til rådighed. Det er ikke tilladt for deltagerne at bruge andre redskaber end dem der er indført i spillet fra start.
På storskærm/tavle kan holdene se billeder af nogle forskellige varer som Verdensbanken er interesseret i at købe, samt de hertil hørende priser. Hver varetype er repræsenteret af en figur der kan klippe-klistres ud af det til U-landende udleverede karton.

 

Verdensbanken erklæres for åbnet, og landende må nu handle med hinanden på kryds af tværs for at skaffe de materialer/råvarer som er nødvendige for at producerer de eftertragtede varer. Et U-land kan eksempelvis leje en lineal af et I-land i 5 minutter mod til gengæld at betale 2 stykker farvet karton. Det er op til spejderne at fastsætte både de interne priser og aftaleformer. Dog kan det være nødvendigt med en leder til konfliktløsning, og et tydeligt ur på væggen er nok også en god idé.

 

Efterhånden som landene får produceret nogle varer, kan disse sælges enkeltvis eller i større mængder til Verdensbanken. Betalingen for varerne sker i Matador-penge som patruljerne selv kan opbevare og evt. bruge til senere handler med de andre lande. Lederne i banken vurderer om kvaliteten af varerne er tilfredsstillende (målene på figurerne stemmer, og finguren er klippet og limet pænt). Er varen af dårlig kvalitet kan en lavere pris end markedsprisen tilbydes, eller varen kan slet og ret afvises. Modtager Verdensbanken mange varer af en bestemt type kan prisen på denne sættes ned (offentliggøres på skærm/tavle), og tilsvarende kan priserne på de mere sjældne varer sættes op.

 

Vinderen er det land som ved den fastsatte sluttid har skrabet flest penge sammen. Det kan være en fordel at vente med at oplyse sluttiden til spillet har været i gang i en tid, således at man sikre at alle når at fatte hvad der sker og råvarerne evt. når at blive sparsomme.

 

Sæt cirka halvanden time af i programmet til denne aktivitet. Introduktionen tager 10-15 minutter, og selve spillet bør køre mindst 45 for at alle kan nå at fatte hvad der sker. Vent evt. med at melde sluttidspunktet ud til I har spillet i en halv time - så er det nemmere at vurdere hvor længe man bør fortsætte.

Materialer

Mængderne på nedenstående materialeliste har vist sig rimelige ved 4 x 4 deltagere i junioralderen. Ved flere/større hold bør mængderne forøges, ligesom der formentlig bør tillægges ekstra karton hvis deltagerne er i trops- eller senioralderen.

* 15 ark rødt karton, A4
* 10 ark blåt karton, A4
* 10 ark hvidt karton, A4
* 5 ark gult karton, A4
* 5 ark guldfarvet karton, A4
* 4 blyanter
* 3 sakse
* 2 limstifte
* 2 linealer
* 1 passer
* Matadorpenge

Spillet foregår indendørs i et lokale med et seperat bord til hver patrulje. Lokalet skal være udstyret med "storskærm" - enten i form af computer + projekter, alternativt en opslagstavle, whiteboard eller lign.

  • Hvordan var din rolle som leder i aktiviteten?
  • Hvordan har aktiviteten udfordret spejderne?

  • Hvad har du lært af aktiviteten?
  • Alle spejdere er forskellige. Tal om hvad I hver især er gode til og tænk over om I udnyttede denne viden under aktiviteten

Kommentarer

Rapportér fejl

Evt. et screenshot af fejlen