Roller i patruljen

En aktivitet der fremhæver ens rolle i patruljen og som tydeliggør hvordan forskellige roller eller holdninger påvirker patruljearbejdet

Oprettet af: Dennis Maigaard
Alder: Junior, Trop, Senior, Leder
Aktivitetstype: Samarbejdsøvelser, Kommunikation, Drama og Musik, Evaluering og refleksion
Varighed: 30-60 minutter

Vejledning

Patruljen får en opgave de skal løse sammen. Opgavens størrelse og sværhedsgrad afgøres af, hvor lang tid aktiviteten skal tage og hvor gamle spejderne er. Det kunne f.eks. være at bygge et køkkenbord eller slå et telt op.

 

Tropslederen eller en anden der styrer forløbet giver hvert medlem en rolle, eller patruljen skriver roller ned og de trækker lod om dem. I første omgang er det hemmeligt for de andre hvilken rolle man har.

 

Nu skal patruljemedlemmerne agere efter den rolle de har fået.

 

Når opgaven er løst eller gået i hårdknude, går lederen ind og åbner for diskussionen om hvordan det gik og hvorfor det gik som det gik. - hvem, hvad, hvordan, hvorfor, hvilke...

 

Eksempler på roller: ja-sigeren, nej-sigeren, den initiativløse, den kloge, den opfindsomme, den sjove, den sure, den hurtige, den langsomme, den glemsomme, den rodede, den organiserende osv.

 

Om medlemmerne kender de andres roller eller ej ændrer forløbet, og man kan på denne måde ændre forløbet og aktiviteten.

 

Materialer

En patrulje og en opgave

evt. papir og blyant

  • Hvordan har aktiviteten udfordret spejderne?
  • I hvor høj grad opfyldte aktiviteten det formål du havde med aktiviteten?

  • Hvad lærte du af denne aktivitet om dit samarbejde med andre?
  • Hvilken af spejdermetoderne tror I jeres leder vil illustrere med denne aktivitet?

Kommentarer

Rapportér fejl

Evt. et screenshot af fejlen