Affaldslinjen

Find ud af hvor lang tid dit affald er, om at forsvinde ud i naturen.

Oprettet af: Pernille Pedersen
Alder: Mikro, Mini, Junior, Trop
Aktivitetstype: Klima og Miljø
Varighed: 120+ minutter

Vejledning

 

Billeder med affald eller rigtigt affald kodes sammen med det antal år/uger, som man forventer affaldet nedbrydes i naturen.

Billederne kan evt hænges op på en snor eller lægges på jorden. År/uger fastgøres med en klemme evt. en tøjklemme

Ved rigtigt affald: Et reb men år/uger fast gjort på. Lægges på jorden. Affaldet placeres udfor det år/uger man regner med nedbrydelsen tager.

Når affald smides i naturen, begynder det at forsvinde. Noget tager kun få uger at forsvinde. Andre ting tager mere end 1.000 år.

  • Døde dyr, madrester og hundelorte - 2 uger
  • Appelsin- og bananskræller 2 - 5 uger
  • Aviser - 3 - 12 måneder
  • Tyggegummi - 5 år
  • Mælkekartoner - 2 år
  • Ispapir - 2 år
  • Cigaret-skodder - 1- 4 år
  • Tøj - 5 år
  • Møbler - 13 år
  • Malet træ - 13 år
  • Materialer af nylon 30 - 40 år
  • Kapsler - ca. 100 år
  • Plastikposer - 400 år
  • Plastik låg til 6-pack -450 år
  • Plastikflasker - 500 år
  • Øl og sodavandsdåser 10 - 500 år
  • Dåser - 500 år
  • Cykler - mere end 1.000 år
  • Flasker og glas - 4.000-1.000.000 år

 

Tabte mobiltelefoner og batterier - mere end 1.000 år. De indeholder giftige stoffer, som forurener naturen.

 Døde dyr og hundelorte nedbrydes hurtigt. Det er fordi bakterier, fluer, larver, myrer og andre insekter hurtigt begynder at spise af affaldet.

Bakterier og insekter spiser ikke glas, metal og sådan noget. Derfor kan det ligge mange år i naturen. Ingen ved rigtig hvor længe cykler og flasker kan ligge i naturen. Vi har ikke haft cykler og flasker i mere end 150 år og i gamle dage var tingene for dyre til, at man bare smed dem i naturen.

Materialer

Eantal billder med affald af forskellig art (frugt, cigaratskod, aviser, plast, glas mm.)
Rigtigt affald. 
Kort med årstal fra 2 uger og op til 1 mill ( 2 uger, 5 uger, 1 år osv.)
Reb, snor..

  • Hvad har spejderne fået ud af aktiviteten?
  • Hvilke af følgende udviklingsområder har aktiviteten ramt: Socialt, fysisk, intellektuelt, følelsesmæssigt, kreativt

  • Hvad har du lært af aktiviteten?
  • Hvis du skulle lave aktiviteten igen, er der så noget du ville gøre anderledes?

Kommentarer

Rapportér fejl

Evt. et screenshot af fejlen