Forberedelse af Kulturmøde

Spejderne forbereder et møde med personer med en anden kultur end deres egen. Spejderne arbejder med at præsentere egen kultur og lære at udforske en anden.

Alder: Mini, Junior
Aktivitetstype: Kultur og samfund
Varighed: 60-90 minutter

Vejledning

Aktiviteten forbereder det kulturmøde, som er en vigtig del at forløbet ’Kulturspejder’. Der indgår to typer forberedelser: 1) ledernes med en lidt længere tidshorisont, fordi der skal være tid til at kontakte folk; og 2) og spejdernes, som foregår på et møde. Nedenfor kommer en lidt mere detaljeret beskrivelse af de to opgaver.

Ledernes foropgave: 

Lederne skal i god tid i forvejen overveje, hvem det kunne være spændende at møde.  Det kan godt tage nogle uger at få etableret kontakt, aftale tidspunkt og de overordnede rammer for kulturmødet. Husk at der ved et møde ’ude i byen’ skal arrangeres noget transport af spejderne.

 

Personer med ’en anden kultur’ kan være mange ting – for eks. FDF-kredsen lidt længere nede ad vejen, den lokale karateklub eller repræsentanter fra Det islamiske Trossamfund i Danmark. Måske er der nogen i  gruppen, der kan hjælpe med at skabe en kontakt? Er der en leder, der er aktiv hos Røde Kors, en forælder med indvandrerbaggrund eller måske en storbror, der er aktiv i den lokale liverollespilsforening? 

 

Lederne kan vælge at bestemme hvilken kultur der skal mødes, eller at tage en snak med spejderne i god tid, før forløbet startes, for at høre hvem de synes det kunne være spændende at møde. Hvis spejderne tages med på råd, er det en god idé på forhånd at udvælge nogle grupper, som spejderne kan vælge imellem.

 

Det er også vigtigt at aftale rammerne for besøget på forhånd. Skal besøget foregår hos spejderne, i spejderhytten, eller er det muligt at arrangere et møde på et sted, der er vigtigt for dem, spejderne skal møde? Hvordan skal mødet foregå – er der for eks. nogle ting, personerne fra ’den anden kultur’ gerne vil fortælle eller nogle ting, de gerne vil vise spejderne?  Og er det i orden, at spejderne også viser noget af det, de laver til spejder?

 

Endelig skal lederne også sørge for at skaffe materialer til spejdernes forberedelse af besøget, print fra internettet, bøger, kort osv. Det kan være en god ide, hvis lederne selv bruger lidt til på forhånd at sætte sig ind i den valgte kultur. Her er der god hjælp at hente på internettet eller biblioteket.

Spejdernes forberedelse: 

Når der er aftalt tid og rammer for kulturmødet, kan spejderne gå i gang med  forberede sig på mødet. Vi regner med, at planlægning kan foregå mødet før kulturmødet, men kan selvfølgelig også spredes over flere møder. Forberedelsen kan være praktisk (skal der serveres noget, er der nogle genstande der skal findes frem, skal der aftales transport) men også handle om mere kulturelle ting (for eks. at det ikke er så godt at servere frikadeller lavet af svinekød for muslimer, eller at man tager skoene af når man besøger en moske). Husk at få lavet en plan for kulturmødet (inkl. tidspunkter). Den kan med fordel deles med ledere/kontaktpersoner fra den gruppe, spejderne skal møde.

 

Hvis mødet foregår hos spejderne, skal spejderne finde ud af, hvordan de vil modtage gæsterne: Skal der serveres noget mad, og i givet fald hvad? Hvad vil spejderne gerne vise af ”vores” kultur? Skal gæsterne være med til at hejse flaget og synge ”Der er ingenting der maner”? Skal vi have lavet et lille løb med poster, der fortæller om hvordan vi er spejdere? Eller måske mødes om bålet, hvor vi og vores gæster deler fortællinger om vores og deres kultur? Husk at give plads til, at gæsterne også kan bidrage med en historie, sang eller måske en opvisning? Men husk også at give noget tilbage, så kulturudvekslingen bliver gensidig. Hvis I er flere ledere til flokken, så del jer op i patruljer, med en voksen leder i hver, til at styre snakken og få skrevet ned hvad I planlægger. Til sidst kan I så udarbejde en samlet plan for besøget med alle i grenen.

 

Hvis mødet holdes ’ude i byen’, ændrer det selvfølgelig noget ved, hvordan kulturmødet planlægges. Skal der laves en gave til spejdernes værter? Skal spejderne have nogle ting med, der fortæller lidt om gruppe og patrulje (en uniform, en patruljestander, nogle bøger, billedet af BP?)? Er der tid til at lære værterne en spejdersang? Eller måske en god leg? Vi forestiller os at lederne kan brainstorme med spejderne i patruljer eller evt. alle hvis det er en lille gruppe.  Er der tid til overs, kan spejderne eventuelt få til opgave at lave en 3-4 gode spørgsmål, de gerne vil stille deres værter.

Materialer

Materiale til spejdernes forberedelse, for eks. ingredienser hvis der skal bages noget; snor og rafter hvis de vil lave en ’spejderudstilling’.  Rigtig meget kan findes i spejderhytten, men har spejderne særlige ønsker, skal der måske indkøbes lidt materiale til det.

 

Lederne kan vælge at bruge noget tid på at lade spejderne ’udforske’ den kultur de skal møde. Her kan det være en god ide på forhånd at have sørget for noget materiale, for eks. i form af udprint fra internetsider om den gruppe der forberedes møde.

Eksempler på internetsider: 

Det Islamiske Trossamfund  https://wakf.com/index.php/da/
FDF  https://fdf.dk/ 
Den lokale karateklub : https://www.aalborgkarateskole.com/

Eksempler på bøger:

”Det tror vi på!” Af Alan Brown og Andrew Langley (Verdens religioner)

”Min første koran historiebog”, af Saniyasnain Khan (Islam)”Mekka”, af Mandy Ross  (Islam)”Islams historie”, af Rob Lloyd Jones  (Islam)
”Natur, fantasi og kammerater – idébog til de yngste”, af Marianne  Pedersen (FDF)
”Billedatlas for børn” af Neil Morris (Verdenskort med oplysninger om verdens lande)
”Junior atlas” af Chez Picthall og Dominic Zwemmer (Verdenskort med oplysninger)
”Min ABC – Danmark” af Kim Boye Holt (billedbog i ABC-form med oplysninger om DK)
”Karate”, af Neil Morris  (Karate)

  • Fik spejderne en større forståelse for den valgte kultur end de havde før?
  • Lykkedes det at bruge spejdermetoder i det ellers ret skoleagtige forberedelsesforløb?
  • Kunne besøget have været forberedt bedre, enklere eller på kortere tid? Og var udbyttet af besøget det store forarbejde værd?

  • Har I lært noget nyt som I ikke vidste før? Er der noget ved de andre som I bedre kan forstå nu?
  • Var der store forskelle eller ligheder mellem jer og de andre?
  • Gør de andre noget som I kunne tænke jer at gøre fremover?

Kommentarer

Rapportér fejl

Evt. et screenshot af fejlen