Skattejagt

Spejderne skal finde ting i hytten/på grunden de kan forbinde med ’egen’ identitet/kultur, og ting, de forbinder med ’andre folks’ kultur.

Alder: Mikro, Mini, Junior
Aktivitetstype: Samarbejdsøvelser, Kommunikation, Kultur og samfund
Varighed: 15-30 minutter

Vejledning

Spejderne får at vide, at de skal på skattejagt. Det kan være i hytten, på grunden, i skoven, eller hvor nu ellers mødet bliver holdt.


Spejderne får opgaverne stillet i patruljerne. Afhængigt af hvor meget tid, der er, kan man give dem en eller flere opgaver.

 

Eksempler på ’skatte’ spejderne skal finde kunne være:
1: 5 ’danske’ ting og 5 ’udenlandske’
2: 5 DDS ting og 5 ting fra andre korps (eller som er fælles, for eks. BP)
3: 5 ting for børn og 5 ting for voksne
4: 5 ting der er ’spejder’ og 5 ting, der er ’skole’

 

For at få godkendt, at opgaven er løst, skal spejderne forklare en leder, hvorfor en bestemt ting tilhører den kategori, de har valgt.

 

Lederne kan gøre opgaven nemmere eller sværere ved selv at hænge ting op rundt omkring som børnene kan finde. Laves aktiviteten indendørs, kan spejderne finde skatte rundt i spejderlokalerne. Laves aktiviteten udendørs, kan den forberedes ved at lederne placerer kasser med ting rundt på grunden eller i skoven.

 

Billede taget af: Morten Voltelen

Materialer

Ting der er til rådighed i hytten, eller lederne har medbragt hjemmefra.

  • Hvor gode var spejderne til at forklare hvorfor de havde valgt bestemte ting?
  • Hvad fortæller det om spejdernes oplevelse af egen/andres kultur?
  • Hvordan kan en sådan aktivitet bruges til at udvikle spejdernes forståelse af kultur og identitet?

  • Hvor nemt var det at finde de ting, I skulle bruge?
  • Ramte I forkert med nogle af de ting I valgte? Hvis ja, hvorfor tror I, at I ramte forkert?
  • Hvad lærte I af den snak I havde med jeres leder efter skattejagten?

Kommentarer

Rapportér fejl

Evt. et screenshot af fejlen