Ja-legen

Hvornår føles ja som det forkerte svar? Denne leg sætter fokus på, om vi egentlig siger hvad vi mener

Alder: Trop
Aktivitetstype: Kommunikation, Leg, Evaluering og refleksion
Varighed: 15-30 minutter

Vejledning

Husker vi egentlig at tænke over, hvad vi synes og mener, når vi bliver spurgt? Nogle gange skal man sige ja og andre gange nej, især hvis man ikke har lyst. Denne leg sætter fokus på vigtigheden af at kunne sige ja og nej. 

 

Ja-legen går ud på, at alle deltagere kun må sige ja, mens legen foregår.  Efterfølgende skal der snakkes om, i hvilke situationer ja’et føles forkert.

 

Lederen starter legen med at forklare, at alle skal skrive små sedler med en situation eller et spørgsmål, som de selv ville synes det er svært at svare enten ja eller nej til. Tal med spejderne om, hvad der kunne være emner, så det ikke bliver for abstrakt. 

 

Efterfølgende skal sedlen foldes og puttes i en hat. 


Når alle har skrevet på sedlerne, foldet dem og puttet dem i hatten, så sendes den rundt, og man skiftes til at tage en seddel, læse den højt og sige ja til situationen.


Når alle har fået en seddel og læst den højt, så gennemgå én for én, om spejderne ville have sagt ja i situationen, hvis ikke de skulle, og hvorfor man evt. ville svare noget andet

 

Snak med spejderne om vigtigheden af at kunne svare det man mener 

 

Foto af: Mads Danquah

Materialer

Små sedler 

Noget at skrive med 

  • Fik du spejderne til at snakke om vigtigheden at svare det man mener?

  • Føler du dig bedre klædt på til at tænke over, om du reelt svarer det du mener?

Kommentarer

Rapportér fejl

Evt. et screenshot af fejlen