Fælles fortælleleg

Spejderne lever sig ind i fortællingen ved at spille det fortælleren viser

Oprettet af: Hilde Nybo Breum
Alder: Mikrobe, Mikro
Aktivitetstype: Leg, Drama og Musik
Varighed: 15-30 minutter

Vejledning

Version 1: Igangsætteren fortæller en historie, og alle børn agerer handlingen simultant.

 

Version 2: Igangsætteren og børnene fortæller og spiller historien i fællesskab. Den voksne starter historien og spørger så børnene undervejs ”hvad sker der så”, hvorefter spillet fortsætter med den voksne som primær fortæller.

 

Undervejs i forløbet kan øvelsen yderligere udvikles, så igangsætteren uddeler forskellige roller til børnene, således at en gruppe børn eksempelvis agerer løver, mens resten ager børnene som kigger på løverne i Zoologisk Have. Nogle gange beholder børnene de udelegerede roller gennem hele historien, andre gange skifter de roller, fordi historien bevæger sig et andet sted hen. Igangsætteren kan også selv påtage sig roller og som ’pædagog i rolle’ spille op imod og sammen med børnene.

Materialer

  • Bog eller printet historie som lederen kan læse op fra

  • Hvilke af følgende udviklingsområder har aktiviteten ramt: Socialt, fysisk, intellektuelt, følelsesmæssigt, kreativt, spirituelt

  • Hvilket af følgende ord synes du passer bedst til aktiviteten? Sjov, kammeratskab, udfordring, samarbejde, oplevelse, friluftsliv

Kommentarer

Rapportér fejl

Evt. et screenshot af fejlen